Bollenplaza online

Bollenplaza zet in op beperken ketenkosten

Bollenplaza  is een nieuwe digitale marktplaats voor bloembollen die in de handelsketen kosten wil besparen en de administratie wil verminderen. De website Bollenplaza, een marktplaats voor bloembollen, is halverwege augustus in de lucht gegaan.

De site is gelanceerd door Ton Groot uit Hem, een marinier en zoon van een bollenkweker. Drie jaar geleden is hij op het idee gekomen om bollen die voldoen aan de onafhankelijke kwaliteitscriteria van de Bloembollenkeuringsdienst (BKD) via internet te gaan verkopen. 'Ik ben opgegroeid tussen de bloembollen en merkte dat de handel nogal stroef verliep. In honderd jaar tijd lijkt er niets veranderd te zijn en loopt de verkoop via tussenpersonen', zegt Groot. 

Moderniseren

'Ik ben op zoek gegaan naar een manier om dat te moderniseren. Ik ben altijd op zoek naar een nieuwe missie. En die is nu: zorgen dat iedere kweker, exporteur en broeier meer overhoudt aan zijn product door snelle betalingen en lage provisies.' Het lanceren van de website was een spannend moment. De belangstelling is tot nu toe groter dan Groot had verwacht: er hebben zich ruim zestig bedrijven aangesloten.

Betaalproces

Een van de zaken die Groot heeft aangepakt, is het betaalproces. 'Bij de verkoop via intermediairs ontvangt een kweker die in juli zijn tulpenbollen oogst, pas op 15 september het eerste deel van zijn betaling en in november het tweede deel. Dat vind ik veel te laat', zegt hij. 'Bij mij is het nu zo dat exporteurs of broeiers op voorhand betalen en dat de kweker vijf dagen na levering 85 procent van deze som ontvangt. Ook de provisie is met 0,5 procent veel lager dan in de traditionele handel. Ik heb veel positieve reacties ontvangen. Natuurlijk is het de vraag hoe het gaat lopen, maar in mijn ogen heeft het veel potentie.'

Opmerkingen en adviezen

Na de lancering van de website zijn kwekers met opmerkingen en adviezen gekomen en daar is Groot blij mee. Hij wil hen zoveel mogelijk administratie uit handen nemen en als ze daar zelf ideeën over hebben, dan staat hij daarvoor open. Een tulpenbollenkweker (hij wil niet met zijn naam in de krant) die zich heeft aangesloten na persoonlijk te zijn benaderd door Groot, vindt dat Bollenplaza een hoger niveau heeft dan eerdere pogingen die zijn gedaan om de bollenhandel te digitaliseren. Hij doet eraan mee omdat hij nieuwsgierig is of de sector er klaar voor is en er de vruchten van kan plukken.

Voordeel

Het grootste voordeel is naar zijn idee het besparen van commissiegelden en het eerder kunnen beschikken over betalingen. De kweker vindt dat Bollenplaza een goede en overzichtelijke lay-out heeft. Hij is benieuwd of de digitale marktplaats een beweging in gang kan zetten in de bollensector, die in zijn ogen erg traditioneel is. 'Hoe meer deelnemers, hoe krachtiger het wordt voor de handel in bolgerelateerde gewassen.'

Share on Facebook
Bollenplaza online