rapport 'Tulpenmanie of tulpenbranie'

'In markt voor snijtulpen zit volop muziek'

De internationale markt voor snijtulpen kan over vijf jaar zo'n 20 procent groter zijn dan nu. Dat stelt de Rabobank in het rapport 'Tulpenmanie of tulpenbranie' dat verleden week is verschenen.

In de markt voor snijtulpen zit volop muziek, stelt de Rabobank. De bank voorziet dat in 2023 zo'n 4,9 miljard snijtulpen wereldwijd worden verhandeld, wat 1 miljard meer is dan dit jaar wordt verkocht. Van die 3,9 miljard worden er 2,4 miljard in Nederland gebroeid.

Lambert van Horen, analist tuinbouw bij de Rabobank en een van de opstellers van het rapport, ziet vooral kansen voor groei in het supermarktkanaal. De supermarkt is, in aantallen, al het belangrijkste verkoopkanaal voor de snijtulp. In Europa is dit verkoopkanaal goed voor de verkoop van 1,9 miljard tulpen.

Supermarkten

Van Horen verwacht dat van de extra miljard broeitulpen in 2023 er 700 miljoen uit Nederland komen. Hiervan worden er 600 miljoen via de supermarkten afgezet en 100 miljoen via de vakhandel. Over vijf jaar leveren vijftig broeiers 2,3 miljard tulpen aan de retail Lambert van Horen, analist tuinbouw bij de Rabobank 'De belangrijkste uitbreidingskansen liggen in Oost-Europa', zegt de analist. 'Als we bijvoorbeeld in Polen maar een kwart doen van wat we in Duitsland afzetten, dan is dat al een flinke stap.'

Voorwaarden

De Rabobank koppelt aan de groei van de markt een aantal voorwaarden. 'Het kwaliteitsbesef in de keten moet omhoog', schrijft de bank in het rapport. 'Het minimale gewicht moet 24 gram zijn.' Broeiers gebruiken steeds kleinere ziftmaten waardoor het vaasleven inboet, is de ervaring van Van Horen. Het zal ook duurzamer moeten, stelt de bank, omdat afnemers daarom vragen. Voor de marktgroei van 1 miljard stelen is extra teeltgrond nodig: van 1.600 tot 1.800 hectare is de schatting. 'Hierin ligt een grote uitdaging', zegt Van Horen.

Pittige klus

Die uitbreiding is niet alleen in de Kop van Noord-Holland te realiseren en dient daarom ook elders in Nederland te worden gezocht. Dat is een pittige klus, aldus de bank. 'Anderzijds', zegt Van Horen, 'houdt dit ook een te snelle uitbreiding tegen.' Adjunct-directeur André Hoogendijk van de Koninklijke Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur (KAVB) onderschrijft de grote lijnen van het Rabobank. Grote hobbels bij het vinden van meer grond ziet hij niet. 'Het huidige aandeel van bollen in het agrarisch landgebruik in Nederland is 1 procent', legt hij uit. 'Het moet gek lopen als dat aandeel niet groter kan worden.' Bollen passen prima in de rotatie van akkerbouwbedrijven, zegt Hoogendijk. 'Bovendien komen er steeds meer tulpen van een hectare en is er al een verschuiving zichtbaar van de afzet van tulpenbollen voor de droogverkoop naar de broei.'

Schaalvergroting

Evenals de Rabobank signaleert de adjunct-directeur van de KAVB een verdergaande schaalvergroting in de sector. 'De trend is dat grote bedrijven produceren voor de retail en dat kleine specialistische leveren aan de vakhandel.' Nederland telt momenteel zo'n 350 boeiers. Over vijf jaar zijn dat er honderd minder, verwacht de Rabobank. Volgens Van Horen willen supermarkten graag zaken doen met enkele grote partijen. Hij schat in dat er over vijf jaar ruim vijftig grote broeiers zo'n 2,3 miljard tulpen direct aan de supermarkten leveren. Daarvan zij er vijftien heel groot, met een productie van rond de 100 miljoen stelen.

Veiling

Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor Royal FloraHolland. De rol van de bloemenveiling in de afzet naar de retail wordt kleiner en anders. 'Het aandeel via de veiling verkochte tulpen daalt', voorspelt Van Horen. Grote telers maken met supermarkten seizoensafspraken over kleur, assortiment, prijs en dergelijke. De veiling zorgt voor betalingszekerheid, kwaliteitsbewaking en logistieke ondersteuning. 'Voor de vakhandel blijft de bloemenveiling wel een belangrijke partner.'

Share on Facebook
rapport 'Tulpenmanie of tulpenbranie'