Fotografie

Share on Facebook

Bloemen en planten fotograferen

In het voorjaar en in de zomer staan er veel verschillende wilde planten in bloei. Van heel gewoon, tot juist bijzonder zeldzaam. Niet voor niets is het een geliefd onderwerp om te fotograferen. Vaak kleurrijk, in veel verschillende vormen. Soms veel tegelijk, soms een kwetsbaar klein plantje dat vecht voor zijn bestaan. Maar hoe leg je ze nou op de beste manier vast? Natuurlijk is de eerste stap om te kijken welk plantje je gaat fotograferen. Je zult mogelijk een keuze moeten maken uit tientallen exemplaren. Welk exemplaar je dan kiest, is geheel afhankelijk van het beeld dat je wilt maken. Kies je voor het gave exemplaar of een bloem waar al wat rafelige randjes aan zitten.

Kies je voor schoonheid, of kies je voor de werkelijkheid van de natuur?

Je achtergrond is daarnaast ook van groot belang, wil je andere bloemen in de achtergrond mee laten spelen, of kies je juist voor een rustige en egaal groene achtergrond? Als je eenmaal een keuze gemaakt hebt kom je bij een volgende keuze, namelijk die voor een bepaald objectief. Ook hiervoor geldt dat jouw keuze afhankelijk is van het beeld dat je wilt weergeven. Een groothoeklens laat meer van de omgeving zien, terwijl een telelens juist een bloem goed kan isoleren. Voor de hand liggend is natuurlijk de keuze van een macro-objectief en daarbij dus ook het van dichtbij fotograferen van de bloem. Als je je er maar van bewust bent dat de keuze voor het objectief ook sterk het eindresultaat zal bepalen. Standpunt De keuze voor je standpunt is van groot belang voor de compositie, één van de belangrijkste elementen die het eindresultaat bepalen. Kies je voor een hoog, of juist een laag standpunt? Over het algemeen moet je proberen op gelijke hoogte met het onderwerp te komen. Natuurlijk is dat een regel die je op bepaalde momenten kunt verbreken. Toch levert een standpunt op gelijke hoogte in de meeste gevallen een goede foto op. De belangrijkste reden is dat je hierdoor de bloem goed los krijgt van de achtergrond, de nadruk komt op de bloem te liggen.

Hoe krijg je nou op een goede manier een laag standpunt? Hoe blijf je stabiel en schoon?

Dat laatste is voor mij nooit direct een vraag. Vieze kleren heb ik graag over voor een mooie foto, wel heb ik standaard een vuilniszak bij me waar ik op kan liggen als het echt te vuil dreigt te worden. 
 Stabiliteit is bij een laag standpunt vrij makkelijk. Voor een paar euro en wat simpel naaiwerk maak je een rijst- of pittenzak waar de camera op kan rusten. Een goedkope, en zeer effectieve oplossing die voor mij de voorkeur geniet als je op grondniveau een foto gaat maken. Herhaling Bij bloemen en planten heb je te maken met de mooiste natuurlijke vormen die je maar kan vinden. Vele soorten en maten, allerlei rondingen en lijnen. Al deze elementen zijn geweldig om mee te nemen in je compositie. Zo kun je de nerven van een blad schitterend gebruiken in een detailopname. De herhaling in de lijnen zorgt voor een krachtige lijnenspel dat prettig is voor het oog. Herhaling is ook te krijgen door in de diepte eenzelfde soort bloem onscherp te laten zien. Je krijgt hierdoor een herhaling in de achtergrond en daardoor ook meer diepte in de foto.

Licht

Het eindresultaat van de foto wordt daarnaast ook bepaald door het licht op je onderwerp. De lichtval bepaalt de sfeer van je foto, kan de foto maken of breken en bepalen of de kijker geboeid is door het beeld. In de natuurfotografie wordt vaak gesproken over het gouden uur. We hebben het dan over het uur na zonsopgang en het uur voor zonsondergang. Het licht heeft dan een laag standpunt en een mooie warme kleurtoon. Dit zorgt voor prettig zacht licht op de foto, wat een mooie sfeer geeft en prettiger over komt dan het harde zonlicht overdag. De richting waar het licht vandaan komt, bepaalt naast het soort licht (overdag of tegen zonsopgang/ondergang) wat het licht voor invloed heeft.

Tegenlicht geeft een heel ander beeld dan een foto waar het licht van de zijkant komt. Let er bij het fotograferen in tegenlicht op dat je lichtmeter wel eens in de war kan raken. Doordat er veel licht richting de lens komt kan de camera voor onderbelichting kiezen om de achtergrond niet over te belichten (mede afhankelijk van de lichtmeetmethode). Zorg er in dat geval voor dat je de foto wat overbelicht waardoor er toch nog wat details zichtbaar zijn in de bloem. Dit natuurlijk alleen als het niet je bedoeling is om een silhouet te krijgen.

Heb je dan altijd zonlicht nodig voor een mooie foto?

Uiteraard is dat niet het geval. Sterker nog, er zijn momenten dat bewolkt weer beter is dan zonnig. Een wolkendek zorgt namelijk voor zacht en diffuus licht. De natuurlijke kleuren van de bloem en plant komen dan het beste tot hun recht.
 Een bewolkte lucht zorgt er ook voor dat je geen last hebt van harde schaduwen. De details in je onderwerp zijn dan uitstekend vast te leggen! Mogelijk moet je in dat geval wel de witbalans aanpassen naar bewolkt (of achteraf op de computer) om het beeld iets meer warmte te geven. In de schaduw wil het beeld soms nog wel eens een blauwe kleur aannemen.

Digitale fotografie biedt de mogelijkheid om je foto op allerlei manieren na te bewerken. Hierdoor krijg je prachtige effecten.

http://www.digitalefotografietips.

Heel veel plezier!!